7 būdai nužudyti kūrybingumą

arba ką daryti, kad kūrybingumas skleistųsi

hands-600497_960_720
Paveikslėlio šaltinis: Pixabay

Yra nemažai būdų, padedančių įjungti, paskatinti kūrybingumą. Tačiau jei elgsimės priešingai – nesudarysime galimybių kūrybingumui pasireikšti. O stipriau pasakius – jį nužudysime. Mane visuomet paskatinanti mintis, kad kūrybingumas neturi ribų, kuo daugiau jo naudoji, tuo daugiau jo atsiranda. Taigi kuo daugiau jį slopini, tuo mažiau jo pasireiškia.

Kiekvienas iš mūsų nori, kad vaikai būtų kūrybiški ir tuo pačiu norime tvarkos, kad klausytų mūsų, kad elgtųsi, kaip mes manome esant tinkama ir pan. Norėdami gero kartais elgiamės visai netinkamai ir ne padedame vaikams, o priešingai, juos stabdome, nutildome juos, kartu ir jų vidinį balsą, siekį ir smalsumą. O būtent smalsumas ir yra vienas iš kūrybingumo variklių. Taip pat man labai patinkanti mintis (kurią patvirtina ir daugybė autorių) neapsieiname ir be smagumo. Taip, ką nors pasiekti reikalingas kantrus bei kartais net nuobodus darbas, visgi smagumo veikloje taip pat turi būti. Ir tikrai ne mažoji dalis. Tik tuomet kūrybingumas skleidžiasi ir duoda neįtikėtinų rezultatų.

Kūrybingumo tema jau esu rašiusi tekstų (1, 2, 3) ir turbūt dar parašysiu ne vieną. Šiandien noriu pateikti keletą minčių apie tai, ką mes, suaugusieji, darome ne visai teisingai, kūrybingumo skatinimo srityje.

7 būdai nužudyti kūrybingumą

  1. Kontrolė. Stebėti, patarinėti ir niekur nuo vaiko nesitraukti. Neturėdamas laisvės ir vienumos, žmogus negali atsipalaiduoti ir kurti. O neprašyti patarimai iš šalies užgožia bet kokią iniciatyvą. Taip išmokstama tik žiūrėti per petį ir laukti, kada kas nors patars ir padės. Pačiam ieškoti išeičių ir idėjų – nėra reikalo.
  2. Perkrauta vaiko dienotvarkė. Neturėdamas laiko pabūti su savimi, neturėdamas laiko pajusti nuobodulio, vaikas neturi laiko ir kūrybai. Jis neturi laiko reflektuoti patirčiai ir generuoti naujoms idėjoms. Suaugusieji taip pat nėra maksimaliai kūrybingi, kai užsisuka bėgimo ritme. Bėgant pakanka laiko ir energijos tik bėgimui ir viso ko atlikimui automatiškai, taip kaip įprasta.
  3. Atlygis. Dažniausiai tai paskatina vaiką padaryti viską, kad jis gautų atlygį. Ir daugiau stengtis nebereikia. O darydamas tik tiek, kiek reikia, mažai ko pasieksi. Dažniausiai sėkmingi žmonės negaili nei jėgų, nei laiko, kad pasiektų savo svajonių ir užsibrėžtų tikslų. Juk iš tiesų, kūrybingumas pasireiškia per ieškojimus ir veiklą. Per bandymus tą patį padaryti geriau arba kažkaip naujai. Galų gale, kūrybiškumo rezultatas yra tai, kas sukurta, o ne atlygis už tai, kas sukurta.
  4. Yra tik viena tiesa ir ji mano. Vaikas, išmokęs paklusti vienai tiesai, nebeieškos kitų. Žaislai, turintys tik vieną konkrečią funkciją, kuri nurodyta instrukcijoje, nesuteiks galimybės vaiko vaizduotei pasireikšti. Tokiais atvejais nelieka nieko kita, kaip tik paprasčiausiai išmokti/ iškalti atsakymą, pasinaudoti žaislu, taip, kaip parašyta instrukcijoje ir viskas. Jei mes reikalaujame ir priimame tik vieną teisingą atsakymą, o visa kita, ką vaikas mums siūlo, vadiname nesąmone arba įsikišame ir parodome, kaip turi būti – mes sunaikiname galimybes kurti, pažiūrėti kitaip, naujai ir atrasti. 
  5. Tobulumo reikalavimas. Tai susiję ir su baimės, kad nepavyks, įskiepijimu. Tik turėdamas galimybę suklysti žmogus gali laisvai kurti. Tik nebijodamas suklysti ir žinodamas, kad jei suklydo, tai nieko tokio, jis gali bandyti dar ir dar kartą, vaikas ieškos naujų kelių veiklai, naujų sprendimų problemai, kitokių klausimų, kad gautų atsakymą.
  6. Lyginimas su kitais ir priekaištai. Štai, netgi kaimynų Petriukas moka geriau laipioti medžiais! Jei kasdien kalsime į vaikų galvas tokius ir panašius palyginimus, greitu laiku įkalsime, kad vaikas nieko negeba. Kaip tai susiję su kūrybingumu? Jei kaimynas gali geriau – tegu ir daro. Entuziazmo nebelieka, kaip ir pasitikėjimo savo jėgomis ir mumis – suaugusiaisiais. Albertas Einšteinas yra pasakęs, kad kiekvienas yra genijus. Bet jei Tu vertinsi žuvį pagal jos sugebėjimą laipioti medžiais, ji nugyvens visą savo gyvenimą, tikėdama, kad yra kvaila.
  7. Sprendimų siūlymas užuot uždavus klausimus. Klausimai (atviri) skatina mąstyti, o paruošti sprendimai suteikia tik pasirinkimo laisvę. Nėra blogai turėti galimybę rinktis, bet tas aktualiau, kai kalbame apie kojines ar ką galime patiekti pusryčiams. Visgi kalbėdami apie kūrybingumą rinkimės klausimus, kurie skatintų vaiką mąstyti ir galimus sprendimų variantus sugalvoti pačiam. 
anvil-1169340_960_720
Paveikslėlio šaltinis: Pixabay

Tegu Jūsų ir Jūsų vaikų kūrybingumas skleidžiasi ir žydi!

Publikuota: Tavo vaikas.


7 ways to kill creativity

or what to do for the purpose of creativity

There are a lot of methods and ways to encourage creativity. Also there is and opposite side of this. We want our children to be creative not only in crafts, but also in life. At the same time we want our children to be convenient,  submissive and calm. We want them to accept our rules, be positive and to do what they are told to do. 

You know – we want two different things. And if we want to have very submissive child, it will be very hard to spark creativity… It is so – when we are set in the some kind of limits, we cant create. And when child always hear stop, don’t, sit, listen, etc., it is not the way to create the mood for creative thoughts and activities.

7 ways to kill creativity

  1. Control. When we look over the child’s shoulder and make comments, do something for the child instead of leaving him alone. 
  2. Too much activities, toys, over-schedule. Children like us need some private time, some time to think, to overlook the day and their experience, to calm down, to be bored also. Only in the silence they can to generate some new ideas. Only when they are bored they can think something new to create. Always busy busy busy is not the way for creativeness to appear.
  3. Payment. It is not the way to encourage the creativity or other good actions (sympathy, charity, etc.). When child is paid for some “creative” work, he does only what he has to do to get the payment. But creativity begins after that!
  4. We ask a question and expect to hear the right answer.THE ONLY ONE RIGHT ANSWER. Ant this is the way of being/ thinking/ acting where creativity is no needed. Everything is just black or white and it is very simple. We need to give the chance to open the eyes, to turn on the hearing, to let the curiosity go and look for answers, to try things, etc. 
  5. Looking and demanding for imperfection. It is about fear to make a mistakes. Children and grownups has to know that they are allowed to make mistakes. Only going by this way people can find the truth. When we are afraid we stop, we do just what we know and stop. There are left no room for creativeness.
  6. Compare and reproach. This way of talking to kids is the way to shut down any small trying to create. I don’t talk about big ideas, they will never shoot out through the shell of low self-esteem. I like the quote of Albert Einstein “Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
  7. Solutions instead of questions. We like to give solutions to our children and sometimes even be proud of their ability to choose. It is good to have such possibility. But only then when we talk about color of socks or jeans or skirt today 🙂 But when we talk about problems, some craft work or life events, we need our children learn to deal with it not looking for others to say what they can to do. We need our children to know that they can find the solution by themselves. And to teach this we can only by asking the right questions. We can ask what he think he should do now, in this situation. Let him to model the events, to fantasize what if… This will turn on the creativity. Step by step. More and more.

 

Advertisements

5 thoughts on “7 būdai nužudyti kūrybingumą

    1. Hi, Heather,
      I don’t know if calculus homework killing creativity, but I hope that there are more good things that are inspiring you to create!
      Sometimes there are a lot of work to do which is not very creative, also in writing or building big buildings, but if there are more creative time – let it be 😉 Don’t you agree?

      Patinka

  1. Great post. Ironically, I’ve been reading a lot about how payment can kill creativity/passion lately. As you said, when people get payed to do things it can weaken any other motivations they may have had. The trick, I think, is to never lose sight of why one does what they do. Payment should be viewed as a nice bonus: nothing more.

    Paspaudė "Patinka": 1 person

    1. I agree! Sometimes payment-bonus can be very useful for showing people that their work is appreciable. But it should be left in that position. Just bonus and not usual thing.

      Paspaudė "Patinka": 1 person

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s